Andning

ANDNING – VÅR SUPERKRAFT

Har du reflekterat över ditt andetag någon gång? Säkert.
Kanske när du har sprungit så snabbt du kan tills du måste stanna och ”hämta” andan?  Då är andetaget högst påtagligt och fysiskt kännbart.  Eller de tillfällen då du dragit en ”lättnadens suck” efter en anspänning ebbat ut? Eller om du någon gång känt att du måste ”lufta” dina vingar?

Andningen är med i allt som handlar om oss människan. Om vi bara låter saker ”hända” oss faller vi offer för omständigheter och då blir det lätt att vi hamnar i reaktion och att hela tiden bara hantera livet. Eller bara överleva. Istället för att uppleva livet. Att få chansen till att vara DÄR, vaken och närvarande. Och vad som krävs för det och vägen dit. Andningen påverkar och påverkas av ALLT vi gör.

Många av oss andas fel. Som nyfödda andas vi naturligt och tar långa, djupa andetag. Men i takt med de krav som livet ställer på oss, lägger kroppen till sig med ogynnsamma andningsmönster. Vi drar upp axlarna, kröker ryggen och håller bitvis andan när vi sitter vid datorn. Vi sitter alltjämt; i soffan, i bilen, på jobbet, på lunchen, på bussen/tunnelbanan så pass mycket att när vi går tar vi inte hela steg utan småspringer, trippar på tå eller hasar oss fram. Våra bröstkorgar är spända av alla känslor vi håller tillbaka och sväljer och nacken är stel av att vi tänker så mycket. Fångade i våra trånga kroppar likt känslan att ha för små och trånga kläder på sig. Vi får inte utrymme och kan inte röra oss fritt. Vi är inte fria varelser. Och vi har inte så stora resurser att vi kan påverka världen utanför oss så mycket. Vi människor har kommit så långt ifrån vad som är naturligt för oss att vi till och med glömt hur vi ska andas. Evolutionen har gått åt fel håll för oss för det visar sig att vi är sämre på att andas än vad våra förfäder var.

Det positiva är dock att vi kan påverka vår egen värld och oss själva. Att stärka och frigöra andningen är första steget mot att skapa större utrymme i kroppen och utförs andningen på rätt sätt kommer du att kunna återskapa den flödande energin du hade som litet barn, där framtiden var ljus och tiden saknade betydelse. När kroppen är fri blir sinnet fritt vilket även kopplar ihop dig med din inre potential, din själ. När dessa tre flätas samman ökar du din hälsa.

Eftersom du andas flera tusen andetag per dag per automatik, gör små medvetna andetag stor skillnad för kroppen och sinnet. Ett långsammare andetag, där du använder hela din lungkapacitet, främjar din hälsa på många sätt som bättre matsmältning, ökad rörlighet.

Som andningsterapeut, andningstränare och coach arbetar jag med individer och grupper med andningen på olika sätt.  Några aspekter som kan förbättras av att stärka upp andningen och bli stark i andhämtningen:

  • Bättre sömn
  • Förbättrat fokus och koncentrationsförmåga
  • Ökad syreupptagningsförmåga
  • Balansera ämnesomsättning
  • Minska inflammationer i kroppen
  • Stärkt immunförsvar
  • Bättre matsmältning
  • Ökat inre lugn
  • Bättre självförtroende och självkänsla
  • Ökad kreativitet och förmåga att tänka innovativt
  • Minska nedstämdhet och oro
  • Ökad muskelkraft
  • Minskad smärta
  • Ökad livslust

Kontakta mig för att boka en personlig konsultation eller för workshops för din grupp eller företag